Now Reading: Omiljene filmske numere poznatih – drugi deo

Loading
26/02/2023 / Ivana Begovic

Omiljene filmske numere poznatih – drugi deo

svg407

 Autor teksta: Ivan Ilić – Kišoljubac 

            U nastavku priče o omiljenoj filmskoj muzici razgovarali smo sa ljudima iz sveta muzike, glume, dizajna, baleta i radija. Od ,,Macbeth”-a sa Fassbender-om i Marion Cotillard, preko ozbiljnih klasika filmske umetnosti ,, Doctor Zhivago” , ,,Blade Runner” i ,,Sabirnog Centra”, do sjajnih savremenih produkcija kao što je mjuzikl ,,Chicago”. Priča će danas ići od Maurice Jarre-a, Vangelis-a i Zorana Simjanovića do Philp Glass-a i Damien Rice-a. Za mjuzikl ,,Chicago” na Broadway-u, a i kod nas Terazijama, se i dalje traži karta više. Za naš savremeni balet ,,Macbeth” svojevremeno muziku je komponovao Draško Adžić. Za novosadsku pozorišnu verziju priče ,,Closer” tj ,,Bliže”, čija je premijera bila krajem 2022. muziku je radio sjajni duo Buč Kesidi. Nama danas padaju na pamet muzika iz filma ,,The Last of the Mohicans” koju su komponovali Randy Edelman i Trevor Jones, numera ,, May It Be” irske pevačice Enya, ,,Born Sleepy” sastava Underworld za prvi deo filma The Trainspotting i numera pevačice Sia ,,You’re Never Fully Dressed Without a Smile” za mjuzikl ,,Annie”… pa da počnemo…

            Đorđe Galić je glumac mlađe generacije, uvek spreman da  rizikuje u svom poslu. Marko Ilić iz „Ljubavne Priče” Puriše Đorđevića. U KPGT-u trenutno igra i Handkea, i Šekspira i Kreca. I dok iščekujemo filmska ostvarenja Nikole Ljuce i Ivone Juke, oba inspirisana istinitim događajima, u kojima Galić igra jednu od glavnih uloga, pričamo o filmskoj muzici… „Jed Kurzel-ov soundtrack za film „Macbeth”, njegovog starijeg brata Justin-a, iz 2015., predstavlja nešto što rado slušam u raznim stanjima. Zbog specifične atmosfere, pomažemi oko stvaranja fokusa i koncentracije, a takođe i kada želim potpuno da se opustim i prepustim dubljim nivoima svesti. Ima nečeg vrlo zlokobnog u njegovom zvuku što izaziva nemir. Podseća na tenzičan vazduh pred rat i budi neke paganske, divljačke iskonske impulse. A sa druge strane, ako joj dopustiš da te opsedne i da posluži kao medijum za meditaciju, i to radi veoma uspešno, jer poseduje atmosferu koja podseća na unutrašnje fiziološke tokove našeg organizma. Zvuci struna dobijaju u našem organizmu oblik nervnih impulsa koji haraju našim telima, dok dodatni instrumenti podsećaju na rad krvotoka.”

            Katarina Jovanović sopran, vanredni profesor na FMU-u, dobitnica je Ordena viteza umetnosti francuske vlade, jedna je od retkih beogradskih BUNTovnih umetnica… dok sa nestrpljenjem  iščekujemo njen povratak na scenu Narodnog pozorišta, priznala je da ima tri favorite : ,,Ja nemam omiljenu muzičku numeru kao klasičnu muzičku numeru iz filma. Imam, sa druge strane, omiljenog kompozitora filmske muzike a to je Maurice Jarre, koji je radio sa mojim omiljenim rediteljem David Lean-om na filmovima ,,Lorens od Arabije” i ,,Doktor Živago”. U poslednje vreme muzika koju jako volim, i film koji mi nikada neće dosaditi, je muzika za film ,,Ajvar”, Ana Marije Rossi, koju je radio Bojan Zulfikarpašić. To mi je nešto sjajno. To OBOŽAVAM! I naravno SVE što je ikada napisao Alexandre Desplat! Uvek znam da je on i kada ne znam da je on. Jedan jedini! Dakle Jarre, Zulfikarpasic, Desplat. To su moji favoriti.”

            Hadzi Aleksandar Đurović reditelj filma „Sveta Petka – Krst u Pustinji”, autor je i četiri zbirke poezije (Kako se na srpskom kažu Sreća, Ljubav, Nada i Tuga) i dve zbirke priča „Svi usamljeni ljudi” i „Zamisli jednog jutra ustaneš kad ono ništa”. Hadži Aleksandar trenutno istražuje ’80. „Puno je sjajnih muzika iz filmova koje nas, i nevezano za temu filma, mogu odvesti u druge svetove i osećanja samim slušanjem. Teško je odlučiti se za favorit, ali poslednjih godina sam u fazi slušanja i prikupljanja muzike 80-ih. U toj masi fantastičnih numera, izdvaja mi se jedna koju bih mogao uvek, iznova i iznova da slušam – „Love On The Real Train” grupe Tangerine Dream iz filma „Risky Business”, 1983. Ta tema, sa sintisajzerskim sekvencerima je prosto hipnotična i zaista je mogu slušati na ponavaljanju, u najrazličitijim situacijama, ali je najlepše da se uz nju noću vozi bicikl po praznim ulicama.”

            Vanja Milačić, žena čiji osmeh će vas u milisekundi razoružati. Već 18 godina igra Fridu Kalo u Madlenianumu. Glumica Narodnog pozorišta u Beogradu koju trenutno možete gledati u predstavama „Deca“, „Balkanski Špijun“, „Ivanov“, „Pariski Život“ i „Feliks i Doris“, a kako priznaje oduševljena je Philip Glass-om… „Muzika Philip Glass-a koju je komponovao za film „The Hours” je za mene najznačajnija. Film je u jednom trenutku mog života bio presudan za odluke koje sam donela, uticao je na moje umetničko biće, iskristalisao i objasnio sumnje koje sam negovala, dao odgovore na psihološka i genetska pitanja koja su me umarala. Smatram da ima boljih filmskih muzika, ako je moguće porediti različitosti, Glass je napisao zanimljivije note od ovih, ali moj izbor jeste „The Hours”. Uz fascinantnu priču, umetničke bravure, sjajno prožimanje vremena, intimu koju taj film hrabro plasira, literaturu Virdzinije Vulf u krajnjoj instanci, dijagnozu na koju ukazuje, o kojoj se 2000-tih malo govorilo, ovaj film i soundtrack su za mene master piece.”

            Dejan Kolarov je više od 20 godina solista baleta Narodnog pozorišta. Pamtimo ga kao Amadeusa, Aleksandra Makedonskog, Don Juan-a, Kopile, Magbeta, Šarla IX, a danas je lice koje krasi novi spot benda Gorillaz ,,Silent Running”. ,,Definitivno ,,Pulp Fiction”, kaže Dejan, ,,i to numera koja je na samom početku filma, u okviru špice. Zajedno sa dijalogom glumaca, sa Sve onim ,,I Love You Hunny-bunny”, i dan danas mi je prepoznatljiv ritam u ušima, i momentalno me vrati u moje teenage doba”

            Ana Ignjatović Zagorac jepedagog, nastavnik savremene igre u baletskoj školi Lujo Davičo i članica Bitef Dance kompanije od njenog osnivanja. Prva savremena igračica koja je dobila nagradu Terpsihora. Ana nam je priznala: „Ne znam da li mi je omiljena ali mi je prva pala na pamet numera ,,Yumei’s Theme” iz Wong Kar Wai-evog filma ,,In the mood for love”. Ima jednu dozu patetike koju film nema i savršeno radi. Kada bolje razmislim čak se ni ne sećam celog filma osim pojedinih scena koje su ostavile jak utisak na mene, ali se jasno sećam emocije koju mi je izazvala muzika dok sam gledala film… Tako se osećam svaki put kad je čujem. Mislim da su savršeni par!“

            Enes Ahmedov je radijski voditelj i konstruktivistički psihoterapeut. Jedan je od autora emisije „Antidepresiv” koja sredom ide na TDI Radiju, a petkom na radiju HIT FM. Jedan je i od osnivača Radija Lola. Pored individualne terapije, kao psihoterapeut specijalizovan je za rad sa decom koja su žrtve alijancije, parovima i ljudima koji imaju poremećaj u ishrani. Enes je izdvojio mjuzikl „Čikago”… „Kada pomislim na omiljenu numeru iz nekog filma, prvo što mi pada na pamet je „Cell Block Tango” iz filma i pozorišne predstave „Čikago”. Taj osećaj moći, snage, naboj energije i prikaz koliko zapravo pozicija moći može biti jaka čak i kod osoba koje su osuđene, uplašene, ranjene i odbačene, zaista je nemerljivo. Uz dozu kiča, buke, snage i erotike, celokupan koncept je zapravo vanvremenski.”

https://youtu.be/QatUaDGeRMY

              Ana Ćurčin je beogradska kantautorka, rođena u Bagdadu. Jedna je od pionira muzičkog pravca Amerikana na našim prostorima. Za sobom ima dva studijska albuma i veliki broj koncerata kako kod nas tako i u inostranstvu. Danas nastupa solo, a i sa svojim bendom The Changes. U aprilu nas očekuje veliki koncerta sa drugarima iz benda Ljubičice. Ova nežna i ujedno veoma moćna žena izdvojila je Damien Rice-a… „Domen filma je još jedan prostor gde muzika dobija dodatnu snagu i značenje. Kad zađemo u domen filmske muzike, muzika nije u prvom planu, ali melodija i reči ipak probiju kroz naraciju, proguraju emociju kroz priču, likove, pa i u nama, gledaocima. Bez nekog temeljnijeg prisećanja odmah nailazi muzika magova poput: Morricone-a, Zimmerman-a, Richter-a i Tiersen-a. Njhovu muziku šira publika najpre zna iz filmova. Ali ovu priliku ću iskoristiti da se podsetimo pesme „Blower’s Daughter” od Damien Rice-a koja je i bez filma snažna, a „pojačala” je i dobila važnu ulogu u filmu „Closer”. Ta pesma kao da ima tu snagu da nas sa prvim akordom nežno uhvati za ruku i odvede, u ovom slučaju uvuče još dublje u film. Iako ova pesma za mene postoji i van konteksta filma, ovo je jedan od primera kad se kroz režiju, naraciju spoje vizuelni i muzički elementi na najdivniji način i tada dobijemo taj naboj, dragu katarazu koja ostaje sa nama.”

            Miloš Timotijević je pozorišni, filmski i tv glumac. I veliki aktivista MS platforme Srbije. Bio je Tadija iz „Sedam i po”, Petrit Koci iz „Bese”, Vojin Đukić iz „Senki nad Balkanom”, inspektor Stupar u „Južnom Vetru”i Aljoša u „Tragu Divljači”. Festivalsku publiku širom Evrope oduševio je sa filmom „Vlažnost”. A u pozorištu takodje briljira … „Bordel Ratnika”, „Evropa”, „Zoran Đinđić”, „Sex Umetnost Komunizam”, „Scene iz bračnog života”. Ove sezone nemojte da propustite „Režim Ljubavi” i „64” u Ateljeu 212, sa njim u glavnoj ulozi. Miloš je izdvojio Vangelisov rad za film „Blade Runner”… „To bi svakako bio Vangelisov soundtrack za „Blade Runner” 1983. To ne da je moj omiljeni soundtrack već i omiljeni film. Fasciniran sam bojom kojom je Vangelis obojio film i podigao ga na jedan viši nivo. Omiljena numera mi je ljubavna tema iako nisam veliki fan saksofona ovde ne bih mogao da zamislim ni jedan drugi instrument.”

            Valentina Obradović je modna dizajnerka, stilistkinja, autorka i kostimografkinja. Autorka je modnog brenda „LOVE By Valentina”. Dugo je bila deo kreativnog tima modne kuće Afrodite Mode Collection.  Njen stil i kreacije u prvi plan stavljaju najlepšu romantičnu ženstvenost žene. Poštuje sve koji kreiraju srcem. Obožava kolaže. Izlagala je na svim Fashion Week-ovima, a autorka je i revije „Praznik u Rimu” koja se desila na letu Beograd-Rim. Kao kostimografkinja radila je na nekim filmovima i predstavama, od kojih je nama omiljena „Tramvaj zvani Želja” u režiji Stefana Sablića. U 47. godini života postala je majka jednog malenog vilenjaka… na temu o filmskoj muzici od Valentine smo dobili jedan veoma lični i emotivan mail… „Omiljeni soundtrack iz filma… Omiljeni soundrack iz filma… Volim filmove i jako je teško odabrati jedan. Pa ipak, biram jedan… Nije li čudno, na zimske Zadušnice, godine 2023.? Soundtrack iz filma „Sabirni Centar”. Puštam dok pišem ove redove i vidim moje: moju Jagodu – kako je jaaaako grlila život ovde – a sada to radi „tamo”, dok brižnim pogledom osmatra svoje potomke: Ivu, Emu, Feđu, Novaka,… čeka i Tanjino čedo. Vidim i našeg Dragu – čita stare novine; za njega vreme ne postoji – važan je trenutak u kome uživa, a posebno je to shvatio tamo… Pradeda Duško popravlja sve u raju – kao nekad, u svom kraju. Brine za imanje „dole”. (…) Ne stižemo, kažem mu. Život je brz. Život je lud. Život nas rasteže…, a obećavam – stići ćemo i to. Obećavam, pred tobom Ivane, i svima koji čitaju ovo. Ako smo mogli ovako lepo da razgranamo živote – nećemo zaboraviti korene…

(Muk, samo pesma)

Cveta trešnja u planini… proleće se na put sprema

sve je isto u mom kraju… samo mene više nema

Zeleni se loza vita… oko starog kućnog trema

sve je isto kao nekad… samo mene više nema”

Autor teksta: Ivan Ilić – Kišoljubac

Loading
svg

Quick Navigation

  • 1

    Omiljene filmske numere poznatih – drugi deo