Now Reading: Omiljene filmske numere poznatih – treći deo

Loading
28/02/2023 / Ivana Begovic

Omiljene filmske numere poznatih – treći deo

svg445

Autor teksta: Ivan Ilić – Kišoljubac

            Prvi put nagrada Oskar za najbolju numeru dodeljena je 1934. godinu dana pre nego je dodeljen Oskar za najbolju muziku. Te 1934. nagradu je odnela numera ,,The Continental“ kompozitora Con Conrad-a za film ,, The Gay Divorcee“. Interesantno je da su u istoriji nagrade Oskar dva filma (,,Dreamgirls“ i ,,Enchanted“) i dva animirana filma (,,Lepotica i Zver“ i ,,Kralj Lavova“) u konkurenciji najbojle numere iz filma, imali čak po tri pesme u toj kategoriji. 1940. animirani film ,,Pinokio“ je bio prvi animirani film koji je poneo nagradu Oskar za najbolju numeru. Legendarna pesma,,Another brick in the wall“ benda Pink Floyd iz filma ,,The Wall“ dobila je prvu Bafta nagradu za najbolju numeru,1982. U ovom trećem delu, o omiljenoj filmskoj muzici naših poznatih, razgovarali smo sa ljudima iz sveta muzike, pozorišne i filmske umetnosti i iz sveta književnosti. Od mjuzikla ,,Hair“ do muzike Daft Punk-a, od mjuzikla ,,Sav taj Jazz“ do Vlatka Stefanovskog, od ,,Electric Dreams“ do Harry Potter-a. Numera ,,Aquarius“ iz mjuzikla ,,Hair“ ušla je među 100 najboljih filmskih numera prema Američkom filmskom institutu. Mjuzikl ,,All That Jazz“ dobio je 12 nagrada među kojima i Oskara za najbolju muziku. Kompozitor John Williams za Oskara je bio nominovan za prvi i treći deo sage o Harry Potter-u. no da krenemo redom…

            Alma Mićić je jazzerka rođena u Beogradu sa sjajnom internacionalnom karijerom. Živi i stvara u Njujorku. Završila je Berklee Koledž u Bostonu. Do sada je objavila 4 studijska albuma. Dobitnica je prestižne nagrade Cleo Laine. Sa gitaristom Doug Wamble-om nastupila je na 29. Beogradskom Jazz Festivalu. Na sjajan način uradila je jazz obrade starih domaćih etno hotova ,,Sejdefu majka buđaše”, ,,Kot’ pokida sa grla đerdane” i ,,Oj Đevojko Milijana”. Nastupa sa sjajnim jezz muzičarima u njujorškim klubovima, a sad već tradicionalno svake nedelje, sa suprugom Raletom Mićićem, gitaristom, ima jazz veče u njujorškoj ,,Kafani”. Ljubiteljima muzike ‘90. poznata je po numeri ,,Samo želim da znam”… Alma je izdvojila numeru koja je prati od detinjstva… ,,Odrasla sam slušajući pesmu ,,Cucurucucu Paloma” u verziji Joan Baez čije je ploče moja majka skupljala. Ta pesma joj je bila omiljena, mislim da smo imali i Huapango verziju na ploci Mariachi benda iz Meksika. Mnogo godina kasnije, jedan od mojih omiljenih umetnika, Caetano Veloso je snimio verziju za Almodovarov film “Hable Con Ella”. Ljudi koji su gledali se sigurno sećaju scene kraj bazena, na žurci, gde je režiser okupio zvezde svojih prethodnih priča. Dok sluša Caetana, jedan od glavnih muških likova pušta samo jednu suzu. Pesma je užasno tužna, i govori o ljubavi koja je toliko jaka da ubija iznutra. Ali, nije potrebno znati čak ni španski da bi se razumela ta jedna suza.” 

              Lazar Dubovac glumac, čiji glas poznajete iz crtanih filmova „Priča o Igračkama”, videli ste ga u serijama „Beležnica profesora Miškovića”, „Moj rođak sa sela”, „Žene sa Dedinja” i „Urgentni Centar”. Autor je predstave za najmlađe „Škola za male detektive”, uči Grčki jezik i zna veoma dobro da se sakrije od javnosti kad to poželi. Uskoro ćemo ga gledati u nekim novim domaćim serijama, a za nas je odabrao „Cigansku Pesmu” Vlatka Stefanovskog… „Ciganska Magija je makedonski film iz 1997. godine u režiji Stoleta Popova. Glavne uloge tumače Miki Manojlović, Bekir Adnan, Petre Arsovski i Šaban Bajramović. Muziku je komponovao Vlatko Stefanovski. Najzanimljivija i najpopularnija pesma sa soundtrack-a za ovaj film je „Gipsy Song” tj. „Ciganska Pesma”. Romantična priča o siromašnoj romskoj porodici, koja se bori za opstanak lutajući po periferiji Skoplja. Njihova priča oslikava sudbinu odbačenih i zaboravljenih uličnih heroja koji sanjaju velike snove, koji se na prvi pogled čine nerealnim, ali oni daju smisao njihovim životima i šansu da pobegnu iz surove realnosti.”

            Sonja Lončar je pijanistkinja i L u ansamblu LP Duo. Predaje na FMU, na katedri za kamernu muziku. Dobitnica je preko trideset internacionalnih nagrada kao solistkinja i kao članica LP Dua. Bila je članica benda Jarboli. Svirala je i u sastavu Velveti, tribute bendu za Lou Reed-a i Velvet Underground. Sa LP Duom nastupala je širom sveta od njujorškog Carnegie Hall-a do Meguro Persimmon Hall-u Tokiju. Sonja je i koautorka i jedna od lidera u naučnom i umetničkom projektu ,,Beyond Quantum Music”. Ima  sedam studijskih albuma. Radila je muziku za brojne predstave, serije i za film ,,Ederlezi Rising”. Ova tema ju je vratila u srećno detinjstvo… : ,,Electric dreams”, film i song ,,Together in electric dreams” koji momentalno u meni bude sećanje na srećno detinjstvo. Giorgio Moroder je jedan od mojih omiljenih stvaraoca, njegova muzika je uvek ozbiljna a pozitivna. Osamdesete su bile godine mog odrastanja, a ova pesma i ovaj film su definitivno za mene bili i ostali simbol bezbrižnosti, iskrene slobode.”

            Miloš Žeželj je mlad pisac. Zaljubljenik u književnost. Rodjen u Srbiji, studirao je u Njujorku, a trenutno živi i stvara u Cirihu. Kada stvara stvara na Engleskom jeziku, jer kako kaže ,,misli i reči mi, dok pišem, najprirodnije dolaze na engleskom”. Autor je dva romana ,,Nedodirljivo”, koji možete naći u našim knjižarama, i ,,Nesalomivo” čiji srpsku verziju očekujemo nadamo se uskoro. Miloš obožava serijal o Hari Poteru, kako knjige tako i filmove, pa je muzika tog serijala logičan izbor 🙂 : ,,Moj izbor će uvek pasti na muziku iz filma ,,Hari Poter i kamen mudrosti” Džona Vilijamsa. Vilijams je kreirao bezvremenski album, koji mi je omogućio da ponovo proživim delove filma i emocije. Meni je, posebno kao piscu, važno da imam svoj omiljeni muzički album koji mi omogućava da zaronim u svetove koje stvaram. A Vilijams nikada ne razočara. Fascinira me kako mogu da slušam muziku iznova i iznova i da otkrivam delove kojih nisam ni bio svestan. Upravo to je prava magija utkana u muziku.”

https://youtu.be/OO_I6jLt-hg

            Divna i šarenolika karijera u pozorištu, na filmu i televiziji Danici Maksimović mogu slobodno dati epitet dive. Na velikom platnu od „Hajduka” i „Tesne Kože”, preko „Bolje od bekstva” i „Bal na vodi” pa sve do „Čarlstona za Ognjenku”, „Amaneta” i „Prolećne pesme”. Na televiziji je u poslednje vreme zasijala u „Aleksandru od Jugoslavije”, „Jedinom Izlazu”, „Crnoj Svadbi” i u „Popadiji”, a dobro je pamtite iz „Jelene” i „Ranjenog Orla”. U pozorištu nakon „Lukrecije iliti ždero”,za koju je dobila Steriju, „Gorke suze Petre Fon Kant”, „Ko se boji Virdžinije Vulf”, „Kumovi”, „Zone Zamfirove” i mnogih drugih uloga, danas je možete pogledati u BDPu u „Yankee Rose” koju je režirao njen sin Miloš Lolić i u Nušićevoj „Ožalošćenoj Porodici” u Narodnom pozorištu. Danica je bila predsednica Udruženja dramskih umetnika, ali i članica žirija takmičenja „Ja Imam Talenat”.  Za dosadašnje stvaralaštvo dobila je pored Sterijine nagrade, i Ćurana, i Zlatni novčić i Zoranov Brk! U strastvenom stilu Danica nam je rekla…. „Moja omiljena filmska numera je popularna melodija i veliki hit iz 1993, pod nazivom „The Heart Asks Pleasure First“, koju je komponovao Michael Nyman, za romantičnu dramu „The Piano“ u režiji Jane Campion. Po meni muzika ima i te kako veliki uticaj na film. Kao primer, posebno bih izdvojila „Klavir“, upravo zbog melodija koje su ostavile snažan utisak i ne retko fascinirale svojom pažnjom usmerenom na nemu Škotlanđanku, koja u nedostatku glasa sva svoja osećanja, misli i emocije izražava preko svojih melodija i iznosi ih u zanosnom i emotivnom žaru, da gledalac, u tim scenama ne primećuje nedostatk teksta kao i celokupnog tmurnog pejzaža i pozadine u filmu. Razlog više zašto je ovaj film fantastičan. Pored Klavira moje omiljene muzičke numere su iz filmskog mjuzikla „All That Jazz“, u režiji i koreografiji Bob Fosse-a, iz 1979. koju je komponovao Ralph Burns. „Sav taj Jazz“ je jedan od bezvremenskih mjuzikala vrhunske muzike, koreografije, uzbudljivih i spektakularnih plesnih tačaka i glume, što ga čini apsolutnim remek delom ostavljajući trajan i snažan utisak. Od neverovatne uvodne sekvence osvaja vas tim čudesnim ritmom, emocijama i nadahnućem, pa sve do neprevaziđene finalne scene i impulsa koji kreće od nule i razvija se uz numeru „Bye Bye Life“, verzijom „Bye Bye Love“, koja je veliki hit benda The Early Brothers, a koju u filmu izvode Roy Scheider i Ben Veeren.“

            Vasa Stajkić je Novosadjanin, bariton, prvak u operi SNP-a, u čijem je ansamblu već više od dvadeset godina.  Don Đovani, Papageno, Knez Ivo, Kralj Samuil, Valentin, Simon Bokanegra, Figaro i doktor Falke su samo neke od njegovih sjajnih operskih uloga. Nakon sedam godina, ovog januara na repertoar SNP-a vraćena je ,,Kneginja Čardaša” sa Vasom u jednoj od glavnih uloga. U Beogradu ga možete gledati u Madlenianumu i to u ,,Veseloj Udovici” i u ,,Pariskom Životu”. Jedan period je bio i Fantom u ,,Fantomu iz Opere” u Pozorištu na Terazijama. Zablistao je i u  internacionalnoj koprodukciji opere ,,Dve glave i devojka” Isidore Žebeljan. Prošle godine bio je deo spektakla na otvorenom ,,Carmina Burana”  u Novom Sadu i u Beogradu. Na Vasu najveći utisak u filmskoj muzici ostavio je sastav Daft Punk… ,, ,,Tron: Legacy” sastava Daft Punk. Ovaj soundtrack je hibrid elektronske muzike i zvuka velikog simfonijskog orkestra koji je učinio da ovaj naučno-fantastični film bude mračniji, intenzivniji i bolji nego što on zaista jeste. Muzika prati vrlo mračnu atmosferu izmišljenog, digitalnog sveta u kojem su beskrajna prostranstva bez sunca i svetlosti, a u momentima borbe u areni, vožnje svetlosnih motora i ostalim akcionim scenama muzika postaje epska. Preporučujem gledanje filma i slušanje muzike isključivo na nekom malo boljem kućnom bioskopu kako bi zapravo čuli sve nijanse ovog neverovatnog soundtrack-a.”

            Ana Sofrenović… glumica, pevačica i pedagog… Kao pevačica je debitovala sa numerom ,,Kaži zašto me ostavi” za istoimeni film, u režiji Olega Novkovića. U pozorištu je debitovala kod Soje Jovanović u mjuziklu ,,Cabaret” u Pozorištu na Terazijama. Publika je pamti po filmovima ,,Ubistvo s Predumišljajem”, ,,Bure Baruta”, ,,Nebeska udica”, ,,Dr Ray i đavoli”, ,,Dječaci iz ulice Marksa i Engelsa” za koji je Ana dobila nagradu za najbolju glumicu na festivalu u Parizu. Ponosna je vlasnica i Carice Teodore. Na 37. BEMUS-u nastupila je u operi ,,Orfej i Euridika”. Bila je deo ansambla koji je nastupao sa Meredith Monk u Carnegie Hall-u i njujorškom BAM-u. Na 29. Beogradskom Jazz festivalu predstavila je svoj autorski projekat ,,Voices” u kom je okupila sjajnu internacionalnu muzičku ekipu. U Dečjem kulturnom centru 2012. režirala je svoju verziju ,,Malog Princa”. Za Anu je numera ,,Cavatina” iz filma ,,Lovac na Jelene”  nešto posebno. „Predivna tema na gitari koju je komponovao Stanley Mayers a odsvirao John Williams. Toliko dubine i toliko jednostavnosti u muzici koja savršeno oslikava tešku temu filma, nesavršenost ljudskog bića i neumoljive sudbine koja izvlači i najlepše i najgore u čoveku. Nepodnošljiva lakoća postojanja.”

            Aleksandar Meda Jovanović čovek koji je odrastao u luna parku, danas glumac, performer i sjajni komičar. Ako se sećate filma „Taxi Blues” setićete ga se kao sjajne Goce. Ove pozorišne sezone možete ga gledati u predstavama „Tiho Teče Misisipi”, „Zaljubljeni Šekspir”, „Idiot”, „Udaj Se Muški”. U svom stilu Meda nam je rekao „Moja omiljena pesma i soundtrack jeste muzika iz filma „Titanik”. Kada je izašao taj film imao sam 7 godina i to je prvi film koji sam gledao u bioskopu. Sećam se da sam se toliko zaljubio u taj film da sam kasetu sa muzikom preslušavao iznova i iznova i imao osećaj kao da sam i sam u okolnostima filma dok slušam. I naravno nezaobilazna pesma „My heart will go on”…najbolji deo, kad u vrhuncu pesme u spotu, ide scena iz filma kada Titanik udara u santu leda…senzacionalno!”

            Milena Minja Bogavac je dramaturškinja, pesnikinja, borkinja i direktorka Reflektor Teatra. Dobitnica je Sterijine nagrade, Mihizove nagrade i nagrade Josip Kulundžić. Sa sestrom, rediteljkom, Jelenom Bogavac osnovala je trupu Drama Mental Studio. Bila je upravnica Šabačkog pozorišta. Režirala je dokumentarnu predstavu ,,Balerine“ i ,,Smrt Fašizmu: o Ribarima i Slobodi”. Dugi niz godina vodila je okrugle stolove, nakon gostujućih predstava na Bitef Festivalu. Autorka je romana ,,Ljubav se nosi u tri” i zbirke pesama ,, Moj slem je duži od tvog”. Ove sezone nemojte propustiti njenu predstavu,,Devojčice” na Dorćol Platz-u. Minja je za nas izdvojila nekoliko songova: „Volim soundtrack iz filma „Natural Born Killers”, slušala sam ga cele te godine. Leonard Koen, Petsi Klein, Najn inč nejls, Dr Dre – sve je to bilo tamo… i sve je bilo opasno loženje… nekako je dovelo u isti kontekst moja različita muzička loženja. Zatim „Glory Box” – Portishead iz filma „Ukradena lepota”… filma se jedva sećam, ali Portishead je Portishead. Jedna od omiljenih pesama svih vremena mi je „Idioteque” od Radiohead-a i sad nešto mislim da sam je prvi put čula na soundtracku za „Trainspotting”.“

            Vasil Hadzimanov…Jazzer, pijanista i kompozitor iz muzičke porodice. Bio je stipendista Berklee Koledža. Sa svojim bendom ima 7 studijskih albuma, a komponovao je muziku za filmove „Leto kada sam naučila da letim“, „Kad porastem biću kengur“ i serije „Dug moru“ i „Otvorena vrata“. Za Vasila je „Kosa“ nešto posebno… „Teško je odlučiti se za jedan soundtrack od tolikih remek dela koja su napisana za film. Od jednog Nino Rote preko celog opusa Morricone-a, Williams-a, Herman-a, Goldsmith-a, Badalamenti-ja, Santaolal-e i mnogih drugih. Njihova muzika je sastavni tj. neizostavni deo svakog filma za koji su komponovali i tako važan segment koji nas posle prvih par tonova vrati na isto mesto i probudi iste emocije koje smo doživeli dok smo gledali te sjajne filmove. Pošto moram da se odlučim za jedan neka to bude film ,,Hair” tj. Kosa i muzika Galt MacDermot-a. Saradnja jednog od najvećih reditelja svih vremena Miloš Forman-a i Galt MacDermot-a uz vanvremenski i uvek aktuelni scenario i fantastičan kasting stavlja ovaj film na moju listu top 10. Muzika je fantasična u svakom segmentu, od kompozicija, preko aranžmana i izvedbe do stihova koji na savršen način opisuju problematiku tadašnje, ali i sadašnje Amerike pa i samog sveta u kom živimo.”

Autor teksta: Ivan Ilić – Kišoljubac

Loading
svg

Quick Navigation

  • 1

    Omiljene filmske numere poznatih – treći deo